Основи металознавства

 

1.    ОПИС НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

Найменування показника

Галузь знань, спеціальність, освітньо-професійна програма, освітньо-професійний ступінь

Характеристика навчальної дисципліни, форма навчання

Кількість кредитів – 5,0

 

Галузь знань:

13 « Механічна інженерія »

Форма навчання

очна(денна)

Кількість змістових модулів - 8

 

Спеціальність:

136« Металургія »

Статус дисципліни

 нормативна (обов’язкова) дисципліна циклу, який формує загальні компетентності

Індивідуальне завдання

Освітньо-професійна програма:

Обробка металів тиском

Рік підготовки

4-й та 5-й  семестри

 

Загальна кількість годин – 150год

Освітньо-професійний ступінь:

фаховий молодший бакалавр

Лекції – 54год

Лабораторні заняття – 10год

Семінарські заняття – 12год

Модульні контрольні роботи (за змістовими модулями) – 6 год

Самостійна робота студента – 68год

 

Кількість аудиторних годин на тиждень

Відповідно до навчального плану

Вид підсумкового контролю

4-й семестр -  залік

5-й семестр - іспит

 

 

 

 

1.ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

       галузь   знань            13     « Механічна інженерія »

       спеціальність            136  « Металургія »

       спеціалізація             «Обробка металів тиском»          

 

п/п

Найменування

розділів,модулів

Кількість аудиторних занять

Сам.

робота

Заг. обсяг

годин

Лекції,та інші аудиторні заняття

ПР

ЛР

 

Семі

нар

КР

Всього ауд.

занять

 

 

 

 

1.      

Змістовий модуль 1 Теоретичні основи металознавства

20

-

6

8

-

34

10

44

2.      

Змістовий модуль 2 Матеріалознавство

20

-

2

2

4

28

18

46

3.      

Змістовий модуль 3  Основи термічної обробки

10

-

2

2

4

18

14

30

4.      

Всього

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Таблиця 1 – Теми семінарських занять

 

з/п

Назва теми

Кількість годин

1.

БУДОВА І КРИСТАЛІЗАЦІЯ МЕТАЛІВ

2

2.

ВЛАСТИВОСТІ МЕТАЛІВ ТА МЕТЛДИ ЇХ ДОСЛІДЖЕННЯ

2

3.

ОСНОВИ ТЕОРІЇ СПЛАВІВ

2

4.

КОЛЬОРОВІ МЕТАЛИ ТА ЇХ СПЛАВИ

2

5.

ОСНОВИ ТЕРМІЧНОЇ ОБРОБКИ

2

Всього :

10

 

 

 

      Таблиця 3 – Теми лабораторних робіт

 

з/п

Назва теми 

Кількість годин

  1.  

 Вивчення процесу кристалізації  з  розчину  солі.

 

2

  1.  

 Визначення  твердості на  приборі Брінеля.

 

 

2

  1.  

Мікроаналіз сталей і чавунів в рівноважному стані.

2

  1.  

Мікроаналіз   конструкційних  та інструментальних сталей

2

  1.  

Мікроаналіз сталей після термообробки  та хіміко-термічній  обробкам

2

Всього :

 10

 

       Таблиця 4 – Самостійна робота студентів

 

з/п

Назва теми

Кількість годин

  1.  

Тема 1.2.Дефекти кристалічних  ґраток

2

  1.  

Тема 1.3.Кристалізація  металів

 

2

  1.  

Тема 1.4.Дендритна  кристалізація.

 

2

  1.  

Тема 1.5. Будова  металевого  злитка

2

  1.  

Тема 2.2 Методи  дослідження  структури  металів  та  сплавів.

 

  1.  

Тема 2.3  Методи визначення  механічних  властивостей  металів

 

 

  1.  

Тема 2.4  Пластична  деформація і рекристалізація

2

  1.  

Тема 2.5 Різновиди  деформації і їх  характеристика.

2

  1.  

Тема 3.2 Ділення  діаграм  стану  сплавів на  окремі  типи  в залежності від характеру утвореної структури в твердому стані.

 

  1.  

Тема 3.3 Діаграма стану сплавів, що утворюють  механічні суміші  з чистих компонентів.

 

  1.  

Тема 3.5 стану сплавів з обмеженим  розчиненням  компонентів  в  твердому стані.

 

  1.  

Тема 3.6 Діаграма стану сплавів  з  перитектичним   перетворенням.

 

  1.  

Тема 3.8 Діаграма стану сплавів,  які зазнають поліморфних перетворень.

 

  1.  

Тема 3.9Зв'язок між типом діаграми стану та властивостями  сплавів

 

  1.  

Тема 4.3 Критичні  точки  залізовуглецевих сплавів

2

  1.  

Тема 4.4 Діаграма стану залізографіт.

 

  1.  

Тема 4.6 Форма і розміри графітних включень.

 

  1.  

Тема 5.4 Природна міцність конструкційних сталей працюючих  при нормальних умовах ,шляхи її підвищення

 

  1.  

Тема 5.7 Леговані  чавуни

 

  1.  

 Тема 5.9 Сталі та сплави з особливими фізичними  властивостями

 

 

  1.  

Тема 6.2 Титан, його сплави ,склад,  властивості,  марки, термічна обробка.

 

  1.  

Тема 6.3 Магній, його сплави ,склад,  властивості,  марки, термічна обробка.

 

  1.  

Тема 7.3 Деревинні і гумові матеріали, неорганічне  скло, клеї. Композитні матеріали

 

  1.  

Тема 8.3 Перетворення  в  сталі при нагріванні. Перетворення перлита в аустеніт.

 

  1.  

Тема 8.4 Ріст зерна при  нагріванні.

2

  1.  

Тема 8.6 Відпал і його  призначення

Нормалізація сталей

 

  1.  

Тема8.10 Дефекти, які  виникають  при  термічній  обробці

 

Всього :

36

 


Методи та критерії оцінювання знань

Оцінювання знань, вмінь та навичок студентів враховує види занять, які згідно з програмою дисципліни «Матеріалознавство та
термічна обробка металів і зварних з’єднань
» передбачають лекційні, практичні, лабораторні  заняття, а також самостійну роботу та виконання контрольної роботи.

Контрольні заходи для студентів   включають поточний і підсумковий контроль..

Перевірка і оцінювання знань студентів проводиться в таких формах:

       оцінювання виконання практичних занять;

·      проведення    контролю знань за змістовими розділами;

·      проведення підсумкового контролю.

 Для оцінювання знань використовують чотирибальну шкалу.

Відмінно

1.    Чітко і вичерпно відповідає на питання в об’ємі програми ;

2.    Знає склад і властивості сплавів, їх залежність від різних факторів;

3.    Правильно і акуратно креслить діаграми стану, схеми структур сплавів, графіків і інших ілюстрацій до письмової відповіді;

4.    Розуміє сутність фазових та інших перетворень в сплавах і залежність їх протікання від різних факторів;

5.    Знає сутності технологічних режимів різних видів обробки металів з метою зміни їх властивостей;

6.    Уміє вибирати і обґрунтовувати вибір деталей для виготовлення різних деталей і призначати режим їх термічної обробки.

7.    Уміє вести співбесіду з викладачем  по поставлених питаннях, легко виправляє незначні неточності у відповідях по зауваженнях викладача;

8.    Знайомий з рекомендованою літературою.

Добре

1.    Достатньо повно відповідає на питання в об’ємі програми ;

2.    Допускає незначні помилки в відповідях і виправляє їх при додаткових питаннях викладача;

3.    Одержані знання застосовує для вирішення практичних задач по вибору і обробці металів для виготовлення конкретних заготовок та деталей.

          Задовільно

1.    Виявляє суттєві недоліки в знані окремих розділів програми;

2.    Допускає суттєві помилки у відповідях на запитання, але здатний виправити їх при додаткових питаннях екзаменатора;

3.    Одержані знання з труднощами застосовує викладача  для вирішення практичних питань.

 

          Незадовільно

1.    Не відповідає на окремі питання , виявляє незнання окремих розділів дисципліни;

2.    У відповідях допускає суттєві і принципові помилки і не може їх виправити при додаткових питаннях екзаменатора;

3.    Положення дисципліни не може застосувати для вирішення практичних питань.

Порядок здійснення поточного контролю виконання практичних занять.

Поточне оцінювання виконання практичних робіт здійснюється під час проведення практичних  занять і має на меті перевірку рівня підготовленості студента до виконання конкретної роботи. Об’єктами такого контролю є:

-    підготовка до практичних занять та якість ведення журналу практичних занять, відвідування занять;

-     виконання завдань безпосередньо на практичних заняттях;

-     захист практичних занять.

Оцінка знань студентів проводиться щодо кожної практичної  роботи: при оцінюванні за національною шкалою - за 4-бальною системою.

Порядок здійснення поточного контролю виконання лабораторних  занять.

Поточне оцінювання виконання лабораторних робіт здійснюється під час проведення лабораторних занять і має на меті перевірку рівня підготовленості студента до виконання конкретної роботи. Об’єктами такого контролю є:

-    підготовка до лабораторних занять та якість ведення журналу лабораторних занять, відвідування занять;

-     виконання завдань безпосередньо на практичних заняттях;

-     захист лабораторних занять.

Оцінка знань студентів проводиться щодо кожної лабораторної роботи за системою «зараховано» або   «не зараховано».

Проведення контролю за змістовими розділом - контроль рівня знань передбачає виявлення опанування студентом матеріалу лекційного розділу та вміння застосувати його для вирішення практичної ситуації і проводиться у вигляді письмової контрольної роботи або тестування.

Проведення підсумкового контролю.

 Умовою допуску до заліку є позитивні оцінки з поточного контролю знань за змістовими розділами, успішний захист практичних робіт та виконання індивідуального завдання (КР), успішний захист лабораторних робіт .

Залік здійснюється в письмовій формі за відповідями за тестовими завданнями, що дає можливість здійснювати оцінювання знань студента з усієї дисципліни «Матеріалознавство та  термічна обробка металів і зварних з’єднань».

 

 

ЛІТЕРАТУРА

 

1 .В.В.Попович  В.Попович ,Технологія конструкційних матеріалів і матеріалознавство,2006.   

 

 2.О.А.Кузін  Металознавство  та  термічна   обробка  металів , Львів , 2002р.

3.Лівшиць Л.С. Металознавство  для  зварювальників. Москва

3. Самохоцький О.І. Кунявський М.Н. Лабораторні роботи по металознавству і термічній обробці.

4.В.В. Хільчевський   Матеріалознавство і технологія  конструкційних  матеріалів,Київ,2002 .

5. А.В.Махорт , М.Г.Чумак  Термічна  обробка  металів

6..Шлугер М.О. , Ажогін Ф.Ф. Корозія і захист металів.-М.: Ме­талургія, 1981р.

7.В.М.Гарнець,Конструкційне матеріалознавство,Київ «Либідь»,2007

 

 

 

 

  

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Опис навчальних дисциплін